Tässä lyhentämätön versio, Pohjalaisen mielipiteeseen mahtui vain valitettavasti kuivempi versio :) Erityinen kiitos Ilonalle, kun kokosi aktiivisen facebook-keskustelun mielipiteeksi.
Anna-Sofia Berner
kirjoitti Helsingin Sanomissa (8.3.2015) otsikolla ”Yliopiston pitäisi olla
koulu”.
Onko yliopisto
koulu? Yliopisto on tietenkin osa Suomen koulutusjärjestelmää. Määritelmällisesti
yliopisto on tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta
antava laitos. Berner sivuuttaa pohdiskelussaan tämän yliopiston avaintehtävän
lähes täysin, keskittyen puhtaasti opetustehtävään, vaikka ero kouluun on ilmeinen.
Pitäisikö yliopisto-opetuksen sitten olla koulumaisempaa? Kyllä ja ei.
Jos
koulumaisuudella tarkoitetaan sitä, että opiskelijalta vaaditaan enemmän
panostusta, vastuunkantoa, ja sitoutumista omiin opintoihinsa, niin vastaus on
kyllä. Berner ja hänen lainaamansa ja haastattelemansa henkilöt kuitenkin
tuntuvat kuitenkin tarkoittavan koulumaisuudella lähinnä sitä, että
professorit, lehtorit ja muu opetushenkilökunta ottavat enemmän vastuuta
opiskelijoiden oppimistuloksista. ”Jos opiskelija epäonnistuu, se on hänestä
professorin vika”, kirjoittaa Berner, lainaten taloustieteen professori Bengt
Holmströmiä.
Näkökanta, jossa
oppiminen on ensisijaisesti opettajan vastuulla, on ongelmallinen. Ei oppiminen ole sitä, että opettaja kaataa tietoainesta
opiskelijan päähän; nykyaikaisessa opetusfilosofiassa ajatellaan pikemminkin,
että oppimista tapahtuu vuorovaikutuksessa opiskelijan ja opettajan välillä, ja
että opettajan rooli etenkin korkeakouluopetuksessa on toimia oppimisen
mahdollistajana.
Nykytilanteessa opiskelijat
vaativat usein kuuluvasti enemmän huolenpitoa ja koulumaisuutta. Koulumaisuutta
voitaisiinkin lisätä siltä osin, että opiskelijoilta vaadittaisiin olemaan
paikalla opetustapahtumissa. Kuten Asko Karjalainen on todennut, opettaja ei voi pakottaa oppilasta oppimaan, mutta
opettaja voi vaatia opiskelijaa tekemään oppimistekoja joiden kautta opiskelija
oppii. Suurin osa yliopisto-opettajista on kuitenkin törmännyt
tilanteeseen, jossa tällaiset yritykset muuttaa opiskelua koulumaisempaan
suutaan saavat yleensä opiskelijoilta tyrmäävän vastaanoton. Työ ja/tai
harrastukset kärsivät siitä.
Toinen
huomionarvoinen seikka Bernerin kirjoituksessa on opetuksen tason mittaaminen.
Edelleen Berner lainaa Holmströmiä: "Kaikki muut mittarit voidaan unohtaa,
jos opiskelijat ovat tyytyväisiä."
Opiskelijoiden
antama palaute on toki mielenkiintoista, ja opettajat ottavat sitä mielellään
vastaan. Kuinka paljon se kertoo opiskelijoiden oppimisesta tai opetuksen
tasosta onkin sitten toinen asia. Akateeminen tutkimus aiheesta on osoittanut –
valitettavasti - että positiivisella palautteella on enemmän tekemistä
opettajan miellyttävyyden kuin opiskelijoiden oppimistulosten kanssa.
Kolmas huomiomme
liittyy suomalaisten yliopistojen vertailemiseen maailman johtavan teknillisen yliopiston
MIT:n kanssa. Berner kirjoittaa: "Jos ihan oikean huippuyliopiston
professorilla on aikaa selvitellä opiskelijoidensa poissaoloja, sitä pitäisi
löytyä Suomestakin."
MIT on yksityinen
korkeakoulu, jonka keskimääräinen lukuvuosimaksu on 43 720 dollaria (maksu
ei sisällä asumista eikä oppimateriaaleja), ja sillä on varallisuutta n. 16,2
miljardia dollaria. Opiskelijoita on 11 300 ja akateemista henkilöstöä
1030. Se ilmoittaa opiskelija-opettaja –suhteekseen 8:1.
Opiskelija-opettaja
–suhde onkin asia, johon tulisi kiinnittää huomiota. Esimerkiksi niin Vaasan
kuin Aalto yliopistonkin kauppakorkeakoulun peruskursseilla suhde saattaa
hyvinkin olla 300:1, ja pääaineiden syventävilläkin kursseilla suhde voi olla
50:1. On selvää, että mahdollisuus selvitellä yksittäisten opiskelijoiden
poissaoloja tai antaa yksilöllistä palautetta tenteistä ja tehtävistä, on
suomalaisessa korkeakoulussa hyvin erilainen kuin yhdysvaltalaisessa huippuyliopistossa.
Mikäli tällaiseen lähes yksityisopetusmaiseen tilanteeseen halutaan myös
Suomessa siirtyä, se edellyttää joko sisäänottomäärien huomattavaa
pienentämistä, tai opetushenkilökunnan määrän tuntuvaa lisäämistä.
Keskustelussa
täytyy huomioida myös se, että Yhdysvalloissa opiskelija on käytännössä aina maksava
asiakas. Suomessa tällaista dynamiikkaa on hyvinkin aiheellisesti pyritty
välttämään. Yhteiskunnan kustantama yliopisto-opetus on edelleen tärkeä
tasa-arvotekijä, sillä se mahdollistaa säällisen korkeakoulutuksen tulotasosta
ja sosiaalisesta asemasta riippumatta.
Opetus- ja
kulttuuriministeriön vuonna 2014 tekemän selvityksen mukaan korkeakoulutettujen
osuus 20–40-vuotiaiden ikäluokassa on noin 30 prosenttia. Suomessa olisikin
aiheellista pohtia, onko näin suuri korkeakoulututkintojen määrä todella
perusteltua.
Eräänlainen
kompromissi voisi olla opinto-oikeuden rajaaminen lähtökohtaisesti
kandidaatintutkintoon, joka varmasti antaa monilla aloilla, kuten
liiketaloustieteissä, tarpeelliset tiedolliset valmiudet työelämässä toimimiseen.
Maisterin tutkintojen sisäänottoa voisi selkeämmin rajata.
Vaikka
sisäänottomääriä pienennettäisiinkin, peruskysymys säilyy edelleen samana:
kenellä on vastuu opinnoista, ja onko todella professorin vika, jos opiskelija
epäonnistuu? Mielestämme korkeakoulussa pitää voida edellyttää, että opiskelija
itse ottaa vastuuta oppimisestaan. Korkeakoulussa opiskellaan paitsi
tiedollista sisältöä, myös tulevia työelämän taitoja. Olisi suuri
karhunpalvelus opiskelijoille jos he eivät oppisi jo opiskeluaikana
suunnittelemaan omaa ajankäyttöään ja toimimaan itsenäisesti, sillä työelämässä
tuskin kukaan katsoo jatkuvasti perään.
Ilona Mikkonen,
yliopiston lehtori, Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu
Minna-Maarit
Jaskari, yliopisto-opettaja, Vaasan yliopisto
Henrikki
Tikkanen, professori, Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu
Kommentit
Lähetä kommentti