Tiesitkö, että Hollannissa jokainen kansalainen saa itse päättää, kuka häntä hoitaa esimerkiksi perusterveydenhuollossa? Samoin Ruotsissa kuntalaisella on oikeus valita vapaasti palvelujentarjoajien joukosta se, kenen luokse hän haluaa mennä.
Kyse on kansalaisen valinnanvapaudesta. Se halutaan nähdä myös Suomen laajassa sote-uudistuksessa.
Saanko valita mitä vain?
Mitä tahansa ei saisi valita, mutta pääsääntöisesti perusterveydenhuollon palveluita. Siis esimerkiksi omalääkärin. Jos lapsi itkee korvasärkyä, tiedät heti mihin soittaa. Joissain tapauksissa tämä voisi koskea myös erikoissairaanhoitoa, joten jos esimerkiksi tarvitset lonkkaleikkausta, niin lähetteen samisen jälkeen voisi olla että saisit itse valita mihin menet.
Kuka sen maksaa?
Nyt työstettävässä mallissa maksajina ovat niin valtio kuin asiakkaatkin. Nykyiseen malliin verrattuna kuntien rooli häviää lähes kokonaan.
Miksi se toimisi?
Me kaikki tiedämme, kuinka hyvin työterveyshuolto toimii Suomessa. Sen ainoa ongelma on, että se koskee vain osaa väestöstä. Uuden sote-uudistuksen taustalla on, että kaikki kansalaiset saisivat yhtä nopeaa perusterveydenhuollon palvelua.
Esimerkiksi Rantasalmen kunta päätyi lopettamaan oman terveyskeskuksensa ja ulkoisti palvelut yksityiselle taholle. Palaute on ollut positiivista.
Muutoksella voi olla myös yrittäjyyttä suosivia vaikutuksia. Varsinkin sosiaalipuolella on erityisen tärkeää, että omilta alueilta löytyy yrityksiä palveluita tuottamaan, Siis vaikkapa vanhuspalveluita. Palvelu saisi olla asiakaslähtöistä ja aikaisempaa kokonaisvaltaisempaa. Hoitaja saisi esimerkiksi käydä asiakkaalleen kaupassa, niinkuin moni haluaisi tehdä jo nyt, mutta säännökset kieltävät sen. Käytännössä tämän voisi toteuttaa esimerkiksi palvelusetelien avulla, niinkuin nyt jo monessa kunnassa kokeillaan. Kokemukset ovat olleet hyviä.
Haasteitakin löytyy
Onnistumisen edellytyksenä on avoin toiminta niin palvelun laadun kuin hinnoittelun ja kustannustenkin osalta. Kukaan ei halua huono laatua ja kalliita hintoja. Kilpailu kuitenkin ohjaa palvelun tarjoajia. Nimittäin huono kello kauas kantaa. Jos palveluntarjoaja haluaa pysyä mukana, on palvelutarjontaa kehitettävä asiakaslähtöisesti.
Toinen haaste tulevaisuudessa on asiantuntevan henkilökunnan saaminen. Olisi hienoa, jos asiakaslähtöinen palvelujen tuotteistaminen tekisi myös työstä entistä mielekkäämpää.
Nyt jo kuuluu tuskaisia valituksia siitä, kuinka yksityisellä puolella on aikaa jutella vanhusten kanssa ja julkisella tulee paha mieli, kun pitää vain juosta ovesta sisään ja ulos. Jokainen terveyshuollon henkilö varmasti haluaa tehdä parasta mahdollista työtä - eihän hän muuten olisi alalle tullutkaan. Muutoksessa myös henkilöstöjohtamisesta voi tulla kilpailutekijä. Toivotaan näin.
Millaisia ajatuksia valinnanvapaus herättä sinussa? Oletko sen kannalla vai sitä vastaan? Mistä innostut ja mikä pelottaa?
Kommentit
Lähetä kommentti