Olin
varjostustehtävissä. Sain seurata mustasaarelaista yrittäjää Eliina Puijolaa
hänen työssään. Eliinan yritys Herea on markkinoinnin ja viestinnän
suunnittelu- ja sisällöntuotantoyritys. Hereasta voit lukea lisää täältä.
Mikä oli
motiivini tähän varjostukseen? Tehtäväni liittyi Suomen Yrittäjien ”Osaavia
opettajia – Yrittäviä nuoria” -
hankkeeseen. Tavoitteena on, että opettajat voisivat omat opetuksensa kautta
edistää yrittäjyyttä.
Eliinan kanssa synkkasi heti eikä varjostuskaan ollut
kovin salaista. Keskustelumme polveilivat yrittäjyydestä markkinoinnin
opetukseen, strategisesta tiedosta käytännön suorittamiseen, hallituksen
esittämistä työajan pidennyksistä arvon tuottamiseen ja sisäiseen
yrittäjyyteen. Eliina esitteli minulla oman yrityksensä toimintatapaa ja
liikeideaa ja kertoi urastaan yrittäjänä. Tässä muutamia poimintoja
keskusteluistamme, jotka jatkuivat varjostuksen jälkeenkin.
Jos kaikki ovat maistereita, niin kuka tekee
kaikki työt?
Suomessa
pk-yritykset työllistävät valtaosan työväestöstä. Suurin osa uusista
työpaikoista avautuu pk-yrityksiin. Pohjanmaalla on paljon pk-yrityksiä. Meilläkin
markkinoinnin yksikössä monella opiskelijalla on haave työskennellä isoissa kansainvälisissä
yrityksissä tehden strategista markkinointia. Noita yrityksiä on kuitenkin
rajallinen määrä. Sitä paitsi globaalin talouden kautta myös yhä useampi
pk-yritys on kansainvälinen ja tarvitsisi markkinoinnin osaamista. Mutta mitä
on se konkreettinen osaaminen, jota pk-yritys tarvitsee? Onko se markkinoinnin
palveluiden ostamista ulkopuolelta vai onko se esimerkiksi konkreettista
mainoksen tekemistä?
Yliopistoissa ja
ammattikorkeakouluissa käydään kovaa keskustelua siitä, mitkä ovat niitä
taitoja, joita tulisi opettaa. Opetammeko
käytännön kuvan käsittelyä ja markkinointiviestin luomista? Siis ihan
ohjelmatasolla. ”Paina tästä.” ”Siirrä tuohon.” Vai opetammeko tuote- ja
palvelukehityksen johtamista niin, että yrityksen tuotteet ja palvelut lähtökohtaisesti
tuottavat asiakkaalle arvoa ja yritys onnistuu myös viestimään niistä
asiakkaille. Ja edelleen pohditaan, mitkä taidot kuuluvat kandidaatin
tutkintoon (3 vuotta) ja mitä asioita tulisi syventää maisterintutkinnossa (2
vuotta kandin päälle)?
Jos yliopiston
kandidaatin tutkinnossa opetetaan hyvin käytännönläheisiä taitoja, niin mikä on
yliopiston ja ammattikorkeakoulun ero? Tai tulisiko tuota eroa edes olla?
Markkinoinnin
digitalisoitumisen myötä yhä useammassa yrityksessä tarvitaan käytännön osaamista
esimerkiksi sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Tämä asettaa myös omat
haasteensa opettamiselle. Ala muuttuu todella nopeasti koko ajan. Harvalla markkinoinnin
opettajalla on samanlaista mahdollisuutta kuin minulla, tehdä
some-markkinointia itse koko ajan ja pysyä ajan hermolla. Toisaalta, onneksi
voimme ostaa myös osaamista yliopiston ulkopuolelta, käytännön työelämästä. Ja
toisaalta, onhan markkinointi ja sen opetus niin paljon muutakin kuin
some-markkinointia.
Paljonko sinun työsi arvo on?
Pohdimme
yrittämiseen liittyviä haasteita ja nostin keskusteluun yhdeksi kriittiseksi
vaiheeksi työntekijän palkkaamisen. Jotta yritys työllistää muuta kuin
yrittäjän, on palkattava väkeä. Mediassa puhutaan paljon, kuinka vaikeaa on
löytää sitoutuneita työntekijöitä ja toisaalta, kuinka kalliiksi huono
rekrytointi voi tulla yritykselle.
Eliina houkutteli
minut pieneen ajatusleikkiin seurravien kysymysten kautta: Paljonko yrityksen
on saatava liikevaihtoa, että sinun palkkasi ja palkan sivukulut tulee maksetuiksi
ja että yrittäjälle jää vielä voittoa kantamastaan riskistä? Onko merkitystä
muutaman minuutin työajan lyhennyksellä tai pidennyksellä, jos työntekijä
ymmärtää, mikä hänen arvonsa on ja työskentelee yrityksen tuloksen eteen?
Eliinan mielestä
tämä olisi harjoitus, jonka jokaisen työntekijän kannattaisi käydä läpi. Niin
harjoittelijan, asiantuntijan kuin johdonkin. Palkan sivukulut ovat Suomessa
suuret, suorien lakisääteisten sivukulujen lisäksi yrittäjä maksaa
toimitilamaksuja, ehkäpä työterveyshuoltoa, henkilöstön koulutusta ja
virkistyspäiviä. Asiakkaalta pitää pystyä laskuttamaa kaiken tämän päälle
katetta. Onko työsi niin arvokasta, että asiakas maksaa siitä?
Luonnollisesti
suurin osa yrittäjistä haluaa, että työntekijät viihtyvät työssään, ovat motivoituneita
tekemään ja kehittämään työtänsä. Siksi moni yrittäjä haluaa panostaa
työntekijöidensä hyvinvointiin. Silti konkreettinen laskuharjoitus on hyvä
tehdä. Pauli Vahtera tarttuu samaan asiaan Tilisanomien kolumnissa. Tosin vielä paljon raadollisemmin kuin Eliina.
Kannattaa lukea. Antaa miettimisen aihetta.
Markkinoijan taitojen vahvistaminen opetuksen
keinoin
Eliinasta huokui
innostus yrittämiseen ja omien asiakkaiden auttamiseen. Ja hän todella auttaa
konkreettisesti. Ei vain epämääräisiä suunnitelmia, vaan konkreettisia viestejä
eri kohderyhmille. Juuri sitä konkretiaa, jota hän kaipaa jokaiselta
markkinoinnista valmistuneelta.
Sain hyviä eväitä
ja erityisesti selustan vahvistusta opetukseeni. On ihan ok, että me
yliopistossakin teemme konkreettisia mainoksia, laskemme budjettia, kerromme
tarinoita videolle tai suunnittelemme nettisivuja. Me teemme sen aikaisempaan
tutkimustietoon ja erityisesti asiakasymmärrykseen perustuen. Mutta tarve on
viedä kaikki konkretiaan asti. Yliopisto-opetus ei ehdi rakentaa rutiineja. Omasta
mielestäni myös opiskelijalla tulee olla vastuu oman ammattitaitonsa
kehittämisessä opintojen ulkopuolella. Ei ompelijakaan opi vain koulussa vaan
itse tekemällä. Haluankin kannustaa kaikkia markkinoinnin opiskelijoita
rohkeasti tekemään ja harjoittelemaan ydintaitoja itse. Niin paljon, että
syntyy rutiini.
Ja mitä
yrittäjyyteen tulee. Tärkeintä on sisäinen palo. Muuhun saa apua, mutta jos ei
ole omaa sisäistä paloa, niin menestyksen tie voi olla liian kivinen. Minusta
se on aika hyvä oppi.
Kommentit
Lähetä kommentti