Vaalinumerot on saatu. Minulle arpoontui numero 80. Hyvä numero. Järjestin pienet arvonnat FB-sivulla - kuka arvaa numeroni lähimmäksi. Sain arvauksia ympäri Suomen, mutta lähimmäksi arvasi MSK:n Martin Ahlskog. Hänelle lähteekin oheinen suklaalevy. Onneksi olkoon!
Samalla on tullut rustailtua ensimmäiset vaaleihin liittyvät materiaalit. Joudun miettimään, mitä haluan vaalimateriaaleilla kertoa, miten haluan ne tehdä ja kuinka paljon haluan käyttää niihin rahaa. En haluaisi tuhlata rahaa materiaaleihin, jotka menevät lukematta suoraan roskikseen. Tuskin vältyn siltä, mutta haluaisin kuitenkin :) Oma vaalibudjettini on pieni, luultavasti noin 300 euroa.
Olen aktiivinen somen käyttäjä. Olen ollut Facebookissa varmaan lähemmäksi kymmenen vuotta ja Twitterissäkin kahdeksan. Youtube-kanavaa käytän pääasiassa opetuksessa. Instragram on vieraampi, toki sielläkin seurailen kavereita, mutta julkaisen vähemmän. Snapchatissa minulla on noin kaksi kaveria ja tyttäreni sanoo, että sieltä pitää pysyä pois.
Näiden lisäksi olen pitänyt tätä blogia muutaman vuoden, parilla muulla harjoittelin aiemmin ja kotisivuja olen rustaillut vuosia. Sivutoimisesti toimiva yritykseni Time to Rethink tekee muutamalle asiakkaalle vuosittain nettisivuja ja hakukonemainontaa.
Eri sosiaalisen median kanavilla on erilainen käyttötarkoitus. Niitä myös käytetään eri tavoin. Niissä ollaan läsnä eri tavoin. Minun ikäluokallani Facebook ja Twitter ovat tyypillisimmät. Niinkuin vitsikkäästi sanotaan, Facebook on keski-ikäisten ihmisten kanava. Twitter taas haastaa ja pyrkii herättämään keskustelua. Instagram on parhaimmillaan, kun se kurkistaa kulisseihin. Kiinnostavia ja ihmisläheisiä arjen askareita. Snapchat on hauskuutusta ja kavereiden kanssa chattailua.
Miksi otan näitä esille? Pelkään, että iso osa meistä keski-ikäisistä ihmisitä sulkee Facebookin vaalien ajaksi ja saa nähdä tulevatko enää takaisin. Some-mainontaa hehkutetaan niin paljon, että pelkään koko Facebookin täyttyvän jatkuvasta spämmäyksestä. Someen on helppo kirjoittaa, mainoksia on helppo ja lähes ilmainen tehdä. Tarkoittaako tämä sitä, että seuraavan kuukauden aikana Facebookissa ei nähdä yhtään kuvaa, jossa ei ole äänestysnumeroa kylkiäisenä? Entäs jos kuntavaalit eivät kiinnosta ollenkaan? Sulkisinko koko feispuukin?
Itse varjelen omaa henkilökohtaista profiiliani. Minulla on iso määrä kavereita ympäri maailman. Siksi en postaa sinne juurikaan vaaliasioita, vaan ohjaan kiinnostuneet tulemaan minun vaalisivuilleni eli tänne. Sinne olen kutsunut kiinnostuneita. Kuka tahansa saa tulla seuraamaan kampanjaani sinne. Siellä on muuten nytkin meneillään vuoteen 1980 liittyvä kilpailu, jossa voi voittaa salmiakkia. Kannattaa osallistua!
Netissä oleminen on kuitenkin tärkeää, sillä suuri osa ihmisistä hakee tietoa tänä päivänä netistä. Kyllä meidän ehdokkaiden tulee olla täällä läsnä. Mutta paljon on myös ihmisiä, jotka eivät etsi tietoa netistä, vaan lukevat sanomalehtiä ja aikakauslehtiä. Katsovat televisiota ja kuuntelevat radiota. Heidätkin pitäisi tavoittaa jollain tapaa. Pienellä budjetilla se on haastavaa ja luovuuden käyttö astuu kuvaan mukaan.

Jokainen ehdokas voisi miettiä nämä asiat: Tiedätkö sinä, millaisista ihmisistä sinun äänestäjäkuntasi muodostuu? Tavoitteletko heitä sieltä, mistä heidät parhaiten tavoitat?
Antaisin kaikille ehdokkaille vinkin, että he miettisivät sanomaansa. Mitkä ovat ne konkreettiset asiat joita haluat ajaa kunnassasi? Mitkä ovat sinun vaalilupauksesi? Kohdenna mainontaa nämä asiat huomioiden. Näin saamme luotua kiinnostavaa mainontaa ja ennenkaikkea äänestäjät löytävät juuri ne, jotka vastaavat heidän omia näkemyksiään.
Tähän auttaa onneksi myös vaalikoneet. Tänä vuonna YLEn vaalikoneen kanssa on ollut kovasti ongelmia. Siihen on pitänyt myös omalta koneeltaan kuvata videoita ja se on ollut haastavaa teknisesti. Omistani tuli suttuisia, mutta tärkeät asiat tulivat esille. Sitä en vain ymmärrä, miksi osalla ehdokkaista oli kolme ja osalla viisi videota. Minulla oli kolme. Vaalikonekyselyitä oli useampia, joista osa toteutettiin yhteisesti. Nyt ne ovat kuitenkin eroteltu. Alla olevassa linkkilistassa pitäisi olla myös Maaseudun Tulevaisuuden vaalikone, mutta se ei ole vielä auki.
Ylen vaalikone löytyy täältä.
Iltasanomien vaalikone löytyy täältä.
Suomen Kuvalehden vaalikone löytyy täältä.
Vasabladetin ruotsinkielinen vaalikone löytyy täältä.
Minulla meni reilusti aikaa täyttää vaalikoneet. Moni kysymys ei ollut yksiselitteinen ja minusta oli tärkeää, että sain selittää mitä ajattelin. Mitä mieltä sinä olet vaalikoneiden kysymyksistä? Käy kokeilemassa ja katso, missä asioissa olemme samaa ja missä eri mieltä!
/mmj
Samalla on tullut rustailtua ensimmäiset vaaleihin liittyvät materiaalit. Joudun miettimään, mitä haluan vaalimateriaaleilla kertoa, miten haluan ne tehdä ja kuinka paljon haluan käyttää niihin rahaa. En haluaisi tuhlata rahaa materiaaleihin, jotka menevät lukematta suoraan roskikseen. Tuskin vältyn siltä, mutta haluaisin kuitenkin :) Oma vaalibudjettini on pieni, luultavasti noin 300 euroa.
Olen aktiivinen somen käyttäjä. Olen ollut Facebookissa varmaan lähemmäksi kymmenen vuotta ja Twitterissäkin kahdeksan. Youtube-kanavaa käytän pääasiassa opetuksessa. Instragram on vieraampi, toki sielläkin seurailen kavereita, mutta julkaisen vähemmän. Snapchatissa minulla on noin kaksi kaveria ja tyttäreni sanoo, että sieltä pitää pysyä pois.
Näiden lisäksi olen pitänyt tätä blogia muutaman vuoden, parilla muulla harjoittelin aiemmin ja kotisivuja olen rustaillut vuosia. Sivutoimisesti toimiva yritykseni Time to Rethink tekee muutamalle asiakkaalle vuosittain nettisivuja ja hakukonemainontaa.
Eri sosiaalisen median kanavilla on erilainen käyttötarkoitus. Niitä myös käytetään eri tavoin. Niissä ollaan läsnä eri tavoin. Minun ikäluokallani Facebook ja Twitter ovat tyypillisimmät. Niinkuin vitsikkäästi sanotaan, Facebook on keski-ikäisten ihmisten kanava. Twitter taas haastaa ja pyrkii herättämään keskustelua. Instagram on parhaimmillaan, kun se kurkistaa kulisseihin. Kiinnostavia ja ihmisläheisiä arjen askareita. Snapchat on hauskuutusta ja kavereiden kanssa chattailua.
Miksi otan näitä esille? Pelkään, että iso osa meistä keski-ikäisistä ihmisitä sulkee Facebookin vaalien ajaksi ja saa nähdä tulevatko enää takaisin. Some-mainontaa hehkutetaan niin paljon, että pelkään koko Facebookin täyttyvän jatkuvasta spämmäyksestä. Someen on helppo kirjoittaa, mainoksia on helppo ja lähes ilmainen tehdä. Tarkoittaako tämä sitä, että seuraavan kuukauden aikana Facebookissa ei nähdä yhtään kuvaa, jossa ei ole äänestysnumeroa kylkiäisenä? Entäs jos kuntavaalit eivät kiinnosta ollenkaan? Sulkisinko koko feispuukin?
Itse varjelen omaa henkilökohtaista profiiliani. Minulla on iso määrä kavereita ympäri maailman. Siksi en postaa sinne juurikaan vaaliasioita, vaan ohjaan kiinnostuneet tulemaan minun vaalisivuilleni eli tänne. Sinne olen kutsunut kiinnostuneita. Kuka tahansa saa tulla seuraamaan kampanjaani sinne. Siellä on muuten nytkin meneillään vuoteen 1980 liittyvä kilpailu, jossa voi voittaa salmiakkia. Kannattaa osallistua!
Netissä oleminen on kuitenkin tärkeää, sillä suuri osa ihmisistä hakee tietoa tänä päivänä netistä. Kyllä meidän ehdokkaiden tulee olla täällä läsnä. Mutta paljon on myös ihmisiä, jotka eivät etsi tietoa netistä, vaan lukevat sanomalehtiä ja aikakauslehtiä. Katsovat televisiota ja kuuntelevat radiota. Heidätkin pitäisi tavoittaa jollain tapaa. Pienellä budjetilla se on haastavaa ja luovuuden käyttö astuu kuvaan mukaan.

Jokainen ehdokas voisi miettiä nämä asiat: Tiedätkö sinä, millaisista ihmisistä sinun äänestäjäkuntasi muodostuu? Tavoitteletko heitä sieltä, mistä heidät parhaiten tavoitat?
Antaisin kaikille ehdokkaille vinkin, että he miettisivät sanomaansa. Mitkä ovat ne konkreettiset asiat joita haluat ajaa kunnassasi? Mitkä ovat sinun vaalilupauksesi? Kohdenna mainontaa nämä asiat huomioiden. Näin saamme luotua kiinnostavaa mainontaa ja ennenkaikkea äänestäjät löytävät juuri ne, jotka vastaavat heidän omia näkemyksiään.
Tähän auttaa onneksi myös vaalikoneet. Tänä vuonna YLEn vaalikoneen kanssa on ollut kovasti ongelmia. Siihen on pitänyt myös omalta koneeltaan kuvata videoita ja se on ollut haastavaa teknisesti. Omistani tuli suttuisia, mutta tärkeät asiat tulivat esille. Sitä en vain ymmärrä, miksi osalla ehdokkaista oli kolme ja osalla viisi videota. Minulla oli kolme. Vaalikonekyselyitä oli useampia, joista osa toteutettiin yhteisesti. Nyt ne ovat kuitenkin eroteltu. Alla olevassa linkkilistassa pitäisi olla myös Maaseudun Tulevaisuuden vaalikone, mutta se ei ole vielä auki.
Ylen vaalikone löytyy täältä.
Iltasanomien vaalikone löytyy täältä.
Suomen Kuvalehden vaalikone löytyy täältä.
Vasabladetin ruotsinkielinen vaalikone löytyy täältä.
Minulla meni reilusti aikaa täyttää vaalikoneet. Moni kysymys ei ollut yksiselitteinen ja minusta oli tärkeää, että sain selittää mitä ajattelin. Mitä mieltä sinä olet vaalikoneiden kysymyksistä? Käy kokeilemassa ja katso, missä asioissa olemme samaa ja missä eri mieltä!
/mmj
Kommentit
Lähetä kommentti